اپ سرآشپز ایمان | Chef Imanدسترسی آسان‌تر
سرآشپز ایمان | Chef Iman
سرآشپز ایمان | Chef Iman

طراحی منوی رستوران – چکیده برترین کتاب‌های جهان

طراحی منوی رستوران

طراحی منوی رستوران را جدی بگیرید!


در این مقاله که به صورت مداوم به روز رسانی میشود، 0 تا 100 طراحی منو و قوانین مربوطه در قالب نکات ریز و درشت مطرح میشود تا در صورتی که قصد تهیه منو غذایی برای رستوران را داشته باشید با اعتماد به نفس بالا و با رعایت اصول روانشناسی اقدام کنید.


با توجه به اینکه در مطلب دیگری درباره مشاوره و راه اندازی رستوران صحبت کردیم در این بخش به این سوال پاسخ میدهیم که پس از راه اندازی و شروع کار، طراحی منوی رستوران را چگونه انجام دهیم؟


در صورت نیاز نیز همکاران متخصص ما آماده همکاری و مشاوره در خصوص طراحی منوی غذای رستوران هستند. برا کسب اطلاعات بیشتر و تماس با شما فرم زیر را تکمیل بفرمائید.

فرمی برای نمایش انتخاب نشده است.

عوامل کلیدی در طراحی منوی رستوان


طراحی منوی غذای رستوران یکی از آیتم‌های تاثیرگذار و مهم در راه اندازی کسب‌وکار در حوزه غذا محسوب می‌شود به طوریکه قبل از طراحی آشپزخانه، انتخاب تجهیزات آشپزخانه(گاز، فر، ظروف و ...) و تعیین تعداد پرسنل آشپزخانه انجام میشود.


قبل از اینکه برای طراحی برنامه غذایی رستوران اقدام کنید باید ابتدا نسبت به مکان رستوران، سطح فرهنگ، درآمد، سن و ذائقه مشتریان رستوران مطالعات و تحقیقات لازم را انجام دهید.

اولین عوامل تاثیرگذار در آماده کردن برنامه غذایی کانسپت رستوران است. برای مثال در کانسپت ایتالیایی سوپ، پیش غذا، غذای اصلی و دسر با کانسپت غذای ایرانی و هندی بسیار متفاوت است.


دومین عامل توجه به مواد اولیه موجود در شهر یا کشوری هست که رستوران در آن قرار دارد. این عامل در واقع امکانات و محدودیت‌های ما برای برنامه غذایی را مشخص میکند.


سومین عامل مورد توجه در بین برندهای جهانی و تعداد محدودی از برندهای حوزه غذا در ایران امضای رستوران است. یعنی تعدادی غذای کاملا" خاص و برتر داخل منوی غذایی داشته باشید که باعث تمایز و شهرت رستوران میشود که البته توانمندی سرآشپز در این مورد بسیار مهم است.


چهارمین عامل، قیمت گذاری برنامه غذایی رستوران است. هزینه تمام شده یک بشقاب غذا، هزینه اجاره رستوران، دکوراسیون، پرسنل، انرژی(آب، برق و گاز) با درصدهای مشخص و بر مبنای پیشبینیِ میزان فروش ماهانه با یکدیگر متغیرهای وابسته در تعیین قیمت منو را تشکیل میدهند که این موارد از تجربه زیاد بدست می آید.


 بعد از تعیین اولیه ی قیمت‌ها باید آنها را تعدیل کنیم. برای مثال اگر تنوع غذایی در منو زیاد باشد، در این مرحله تفاوت قیمت غذایی که شامل گوشت یا مرغ باشد با یکدیگر بسیار متفاوت است. پس برای تعدیل قیمت نسبت افزایش قیمت گوشت با مرغ متفاوت باشد تا اختلاف قیمت زیادی در منوی غذایی وجود نداشته باشد. در ایجاد اعتدال قیمت معمولا" قیمت مواد گوشتی را کمتر و سبزیجات را اندکی بیشتر در نظر میگیرند.


پنجمین عامل، ایجاد تله برای مشتری در طراحی منوی غذایی رستوران است. برای مثال بر مبنای تجربه میدانیم که غذای استیک مرغ به جهت طعم و مزه عالی خوش فروش خواهد بود. در نتیجه تصمیم میگیریم از آن به عنوان تله در منو استفاده کنیم به این صورت که آنرا کنار غذاهای اصلی و با هزینه و قیمت بالا قرار میدهیم. اینکار باعث میشود مشتری در صورت مشاهده قیمت پایین استیک مرغ نسبت به غذاهای کنار دستی‌اش اقدام به سفارش آن کند.

 

متخصصان برند شف ایمان برای هر رستوران بعد از ساخت هویت، به صورت منحصر بفرد اقدام به طراحی منوی غذای میکنند. که شامل اسم، ترکیبات، روش پخت و خروجی متفاوت است. اینکار باعث خوشحالی بییشتر مشتریان و درامدزایی بیشتر رستوران در میان مدت میشود. لذا منوهای تکراری و روتین که با یک سرچ ساده بدست می‌آیند توسط ما اراده نمیگردد بلکه خلاقیت، ایده پردازی و فکر تفاوت پشت تمام منوهاو برنامه های غذایی پیشنهادی برای رستوران هایی که افتخار همکاری با آنها را داشته ایم وجود دارد.

 

برند شف ایمان با تجربه کار با برندهای داخلی و خارجی، آماده همکاری با شما در حوزه طراحی و مشاوره برای منوی غذایی رستوران است.


فرمی برای نمایش انتخاب نشده است.

مزایای طراحیِ اصولیِ منوی غذای رستوران


1- افزایش فروش و سودآوری رستوران تا 20%

2- متمایز و برترشدن نسبت به رقبای حاضر در صنعت غذا و رستوران های دیگر

3- جلب توجه و ترغیب مشتری برای سفارش غذاهای خاص

4- ایجاد هماهنگی بین سطح رستوران با منوی غذایی

5- انتقال اطلاعات لازم به مشتری و رفع ابهام در مورد نوع غذا و مواد تشکیل دهنده آن

6- استفاده از منو به عنوان ابزار تبلیغاتی برای رستوارن

عنوان

قوانین طراحی منوی غذای رستوران


1- قانون مثلث طلایی

طبق بررسی ها و اطلاعات جدید مسیر حرکت چشم مشتری هنگام بررسی منوی غذایی به صورت خواندن کتاب و از راست به چپ برای متون فارسی است. به طور کلی در بحث مهندسی منوی غذایی، زمانی که منوی شما قرار است تک صفحه‌ای باشد پیشنهاد میکنیم برای منوی رستوران از قاعده زیر استفاده کنید که به قانون مثلث طلایی نیز معروف است.


طبق این قانون منوی رستوران به سه بخش اصلی تقسیم میشود:

منطقه وسط: برای غذاهای ویژه و خاص رستوران که معمولا" طرفدار بیشتر و حاشیه سود بیشتری نیز دارند.

منطقه سمت راست و بالا: مناسب برای غذاهای وعده های اصلی رستوران

منطقه سمت چپ و بالا: مناسب برای پیش غذا و دسر

نکته اضافه: به عنوان آخرین جایی که مدنظر مشتری است گوشه پایین سمت چپ منو، را به برای نوشیدنی و متعلقات کنار غذای اصلی مثل ماست، زیتون و سس میتوان در نظر گرفت.

 

2- فهرست منظم و تقسیم بندی غذاها

هدف از دسته‌‌بندی غذاهای منو، جلوگیری از سردرگرمی مشتری است. یعنی هر غذا بر اساس طعم، ویژگی(صبحانه، نهار یا شام) و نوع(پیش غذا، غذای اصلی یا دسر) در گروه خاص خود قرار بگیرد. به طور کلی نظم باعث میشود مغز مشتری نیز سریعتر تصمیم گیری کند.


3- تناسب دکوراسیون رستوران و منو

برای ایجاد حس خوب در مشتری از زمانی که وارد رستوران میشود تا زمانی که سفارش خود را میل میکند بهتر است اِلِمان‌ها استفاده شده در طراحی داخلی رستوران با منوی طراحی شده توسط مشاور یا مدیر مجموعه تناسب ظاهری داشته باشد. برای مثال تم و منوی رستوران ترکی و ایتالیایی کاملا" اختصاصی است و مشتری نیز این تفاوت را احساس میکند.


4- طراحی بصری و گرافیکی منو

به عنوان یکی از نکات ریز و جزئی میتوان به استفاده درست از عکس ها ، فونت‌ ها، رنگ ها در منوی غذایی رستوران برای جذب مشتری اشاره کرد. تمام این عوامل در انتخاب نهایی مشتری تاثیرگذار است. برای مثال: عکس‌های با کیفیت بالا و متمرکز بر غذاهای اصلی رستوران و فونت های خوانا با پالت های رنگی متناسب

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سرآشپز ایمان | Chef Iman می‌باشد.
طراحی شده باویترینویترین