شاید باورتان نشود ولی نظرسنجیها نشان داده که بیش از 50 درصد مشتریان یک رستوران تحت تاثیر منوی جذاب تصمیم به سفارش غذا میگیرند! پس طراحی منو رستوران موضوع بسیار مهم و تاثیرگذاری در رونق کسب و کار شماست چراکه اگر نوشتن منو رستوران به طور حرفهای انجام شده باشد، شما تقریبا نصف راه را رفتهاید!
منو رستوران در واقع اولین تصویری است که از غذاهای شما در ذهن مشتریان نقش میبندد. منویی که اگر جذاب باشد مشتری را در گام اول به سفارش غذا تشویق و در گام بعدی او را به یک مشتری وفادار برای کسب و کار شما تبدیل میکند و همان اتفاقی میافتد که شما میخواهید یعنی افزایش فروش!
حال که اهمیت موضوع طرز نوشتن منو رستوران روشن شد، چه کنیم که منوی رستوران مشتری پسند باشد؟ آیا راهکاری برای متمایز بودن از رقبا وجود دارد؟ اصلا چگونه میتوان منوی رستوران را به یک کانال تبلیغاتی برای جذب مشتری تبدیل کرد؟!
قطعاً راهکارهای متنوعی برای پاسخ به همه این دغدغه ها وجود دارد. یکی از بهترین راهکارها مراجعه به یک مشاور با تجربه و کاربلد برای طراحی منو غذا است. سرآشپز ایمان به شما کمک میکند تا یک منوی حرفهای برای رستوران خود طراحی کنید. پس با ما همراه باشید تا در خصوص طراحی منو رستوران، اصول آن و انواع منو اطلاعات کاملی را در اختیار شما بگذاریم و یا همین حالا فرم زیر را پر کنید و مشاوره رایگان دریافت نمایید.
1- افزایش فروش و سودآوری رستوران تا 20%
2- متمایز و برترشدن نسبت به رقبای حاضر در صنعت غذا و رستوران های دیگر
3- جلب توجه و ترغیب مشتری برای سفارش غذاهای خاص
4- ایجاد هماهنگی بین سطح رستوران با منوی غذایی
5- انتقال اطلاعات لازم به مشتری و رفع ابهام در مورد نوع غذا و مواد تشکیل دهنده آن
6- استفاده از منو به عنوان ابزار تبلیغاتی برای رستوارن
پس از راه اندازی رستوران، یکی از اصلیترین دغدغه ها، طراحی یک منو غذایی اصلولی، مناسب و سالم است. منویی کامل که بتواند سلیقه اکثر مشتریان شما را پوشش بدهد و آنها را به رستوران شما وفادار سازد. واقعیت این است که گسترش رستورانها و سفره خانهها، یک بازار رقابتی برای جذب مشتری ایجاد کرده است. آنچه میتواند شما را از در میان رقبا متمایز کند، در درجه اول داشتن یک منوی غذایی مناسب است.
انتخاب با شماست که یک رستوران لوکس با منوی ضعیف و مشتریان کم تعداد داشته باشید یا یک رستوران با دکور متوسط، منوی جذاب و مشتریان وفاردار پر تعداد! واضح است که اگر برای دکوراسیون رستوران خود هزینه زیادی کرده باشید، دوست ندارید مشتری پس از ورود به رستوران شما با یک منوی غذایی ضعیف مواجه شود.
تحقیقات نشان داده است که داشتن منو غذایی مناسب، به تنهایی میتواند یک ابزار تبلیغاتی بسیار مهم برای کسب و کاری از جنس رستوران باشد. به ویژه وقتی یک نفر برای اولین بار به رستوران شما میآید، از طریق منو به هویت و اعتبار کسب و کار شما پی میبرد. پس لازم است به قدر کافی برای طراحی منو رستوران خود وقت بگذارید، مشورت بگیرید و خلاقیت به خرج دهید. در ادامه اصلی ترین نکات طراحی منو رستوران ایرانی را برای شما توضیح میدهیم با ما همراه باشید.
1. تقسیم بندی صحیح منو
اولین چیزی که یک مشتری از شما انتظار دارد این است که تقسیم بندی منو را به درستی انجام داده باشید. این موضوع باعث میشود مشتری به راحتی بتواند غذای مورد علاقه خود را پیدا کند و آن را سفارش دهد. زمانی که مشتری منوی غذایی شما را باز میکند، با طیف وسیعی از غذا و نوشیدنی رو به رو میشود. اگر منوی شما به درستی و به طور منظم قسمت بندی شده باشد، این فرصت را وجود می آورد تا مشتری به خوبی آیتم های مختلف منو را بررسی و به آنها فکر کند.
در مقابل اگر ساختار منو به درستی شکل نگرفته باشد، در مشتری حس آشفتگی و بی نظمی ایجاد میکند که ممکن است به بهای از دست دادن مشتری برای شما تمام شود! به همین علت توصیه میشود سرفصلهای منو را به درستی انتخاب نموده و هر بخش را از بخش دیگر تفکیک نمایید.
2. مسیر حرکت چشم و قانون مثلث طلایی
طبق بررسی ها و اطلاعات جدید مسیر حرکت چشم مشتری هنگام بررسی منوی غذایی به صورت خواندن کتاب و از راست به چپ برای متون فارسی است. به طور کلی در بحث مهندسی منوی غذایی، زمانی که منوی شما قرار است تک صفحهای باشد پیشنهاد میکنیم برای منوی رستوران از قاعده زیر استفاده کنید که به قانون مثلث طلایی نیز معروف است.
طبق این قانون منوی رستوران به سه بخش اصلی تقسیم میشود:
منطقه وسط: برای غذاهای ویژه و خاص رستوران که معمولا" طرفدار بیشتر و حاشیه سود بیشتری نیز دارند.
منطقه سمت راست و بالا: مناسب برای غذاهای وعده های اصلی رستوران
منطقه سمت چپ و بالا: مناسب برای پیش غذا و دسر
نکته اضافه: به عنوان آخرین جایی که مدنظر مشتری است گوشه پایین سمت چپ منو، را به برای نوشیدنی و متعلقات کنار غذای اصلی مثل ماست، زیتون و سس میتوان در نظر گرفت.
موضوع دیگر قرار دادن قیمت در مقابل آیتمهای غذایی است. وجود قیمت، امکان مقایسه برای مشتری به وجود میآورد و از این طریق با خیال آسودهتری سفارش خود را ثبت میکند.
داشتن اطلاعات مناسب و صحیح درباره میزان فروش هر غذا و هزینهای که باید برای تهیه آن در نظر گرفته شود، به شما کمک میکند بتوانید یک سلسله مراتب منطقی در چیدمان غذاها در منوی رستوران خود داشته باشید.
اگر برای تهیه یک غذا هزینه نسبتاً کمی پرداخت میکنید و در مقابل این غذا بیشترین فروش را دارد، منطقی است که آن را در راس منوی خود قرار دهید. اصولاً سه بخش در منو رستوران وجود دارد که توجه مشتری را بیشتر به خود جلب میکند. اولین قسمت یک سوم بالایی منو است که اکثر مشتریان بر آن تمرکز میکنند.
4. تناسب سبک منو با دکور رستوران
انتخاب سبک منو و تناسب آن با دکوراسیون رستوران، موضوع مهمی است که در جذب یا دفع مشتری اهمیت زیادی دارد. وقتی یک مشتری وارد رستوران شما میشود، در نگاه اول دیزاین و چیدمان رستوران شما را میبیند و به یک دید کلی نسبت به رستوران شما میرسد. پس از آن منوی رستوران در اختیار او قرار میگیرد.
تناسب دکور و منوی رستوران به مشتری این اطمینان را میدهد که شما به کسب و کار خود اشراف کامل دارید و برعکس این موضوع مشتری را نسبت به رستوران شما تا حد زیادی بی اعتماد میکند. به عنوان مثال اگر شما یک رستوران با حال و هوای سنتی دارید، انتظار میرود منویی با همین سبک داشته باشید که با فضای داخلی هماهنگ باشد.
موضوع بعدی طراحی ظاهر یا همان گرافیک منو است. بهتر است منو رستوارن یک جلد چرمی و مقاوم داشته باشد و برای صفحات داخلی آن، از کاغذ مرغوب استفاده شده باشد. این نکات باعث میشود اعتماد مشتری هرچه بیشتر به رستوران شما جلب شود.
5. استفاده از تصاویر جذاب و با کیفیت
اگر قصد دارید در منو از تصاویر غذا استفاده کنید، بهتر تصاویر با کیفیت، جذاب و اشتها آور در لیست غذا قرار دهید. این موضوع در دید مشتری و تصمیمگیری او برای سفارش یک غذا میتواند تا حد زیادی موثر باشد. اگرچه این موضوع کاملاً سلیقهای است ولی تقریباً میتوان گفت استفاده از این روش برای طراحی منو فست فود متداولتر میباشد و رستورانهای سنتی یا رستوران هتلها ترجیح میدهند مشتری رسپی غذا را بداند ولی تصویری از غذا در منوی خود چاپ نمیکنند.
6. تایپوگرافی و رنگ منو غذایی
واقعیت این است که علاوه بر عنوان غذاها و رسپی آنها، آنچه در نگاه اول مشتری را تحت تاثیر خود قرار میدهد، گرافیک و نوشتههای به کار رفته در منو است. به یاد داشته باشید که لازم است در متن خود از فونتهای کاملاً خوانا با اندازه فونت مناسب استفاده کنید که مشتری به راحتی قادر به خواندن آنها باشد.
اگر در منو از فونتهای شکسته و نامتعارف استفاده کنید، خواندن آیتمها برای مشتری سخت شده و ایجاد یک ارتباط نامناسب یا همان تجربه کاربری نامناسب بین مشتری و منو را رقم میزند. بنابراین بهتر است یک فونت واضح و معقول با اندازه مناسب برای منوی خود در نظر بگیرید.
7. رسپی و توضیحات تکمیلی
بهتر است در کنار نام غذا، توضیح کوتاهی درباره مواد تشکیل دهنده و رسپی آن بگذارید. این موضوع دید بهتری به مشتری برای انتخاب میدهد. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر میشود که شما تصمیم میگیرید در منوی خود یک غذای خاص با رسپی ویژه قرار دهید و یا تصمیم به راه اندازی رستوران بین المللی دارید و از رسپیهای خارجی برای پخت غذا استفاده میکنید. در چنین شرایطی لازم است مشتری شما علاوه بر نام غذا، با مواد به کار رفته در آن به طور مختصر آشنا شود. به عنوان مثال اگر رسپی یک غذا شامل مقدار زیادی فلفل میشود و یا مواد خام یا نیمه پخته در آن وجود دارد، لازم است در توضیحات منو آورده شود.
طراحی منو رستوران مخصوص کودکان
یکی از سیاستهایی که بسیاری از رستورانها برای جذب مشتری خانوادگی به کار میگیرند، طراحی منو مخصوص کودک است. به کارگیری این سیاست میتواند رستوران شما را برای همیشه به فضایی برای دورهمیهای شاد خانوادگی تبدیل کند.
با توجه به اینکه در هر خانوادهای کودکان با رده سنی مختلفی وجود دارند، باید یک منوی غذایی برای کودکان و نوجوانان طراحی شود. کافیست این منو به قدر کافی برای کودک جذاب باشد، آنوقت است که به بهانههای مختلف والدین خود را برای مراجعه به رستوران متقاعد میکند!
معمولاً کودکان خردسال غذاهایی را که با دست خورده میشود را ترجیح میدهند، پس لازم است در منوی مخصوص کودک، سیب زمینی خلالی، هویج و سبزیجاتی از این دست را قرار دهید. همچنین تنوع رنگ و استفاده از رنگهای جذاب میتواند کودک را برای انتخاب غذا تشویق نماید. در رنج سنی نوجوان باید توجه کنید که حجم غذا باید کم باشد، هات داگ، سیب زمینی سرخ شده، چیزبرگر و چیکن برگر، جذاب ترین آیتم های غذایی برای این گروه سنی است.
منوی مخصوص نوشیدنی و دسر
اکثر افراد تمایل دارند در کنار غذای اصلی، یک نوشیدنی سفارش دهند. به همین دلیل لازم است در منو بخشی را برای نوشیدنیها در نظر بگیرید. از آب معدنی گرفته تا انواع نوشابه و نوشیدنیهای دست ساز با رسپی مخصوص رستوران میتواند غذا را برای مشتریان دلچسب و لذت بخش نماید.
علاوه بر این میتوانید در منوی رستوران خود بخشی برای انواع پیش غذا و دسر داشته باشید. نوع دسر و پیش غذا بر اساس سبک و فضای رستوران و آیتمهای منو، متغیر است.
منوی مخصوص مراسم خاص
یکی دیگر از سیاستهایی که کمک میکند رستوران شما به درآمد بالا برسد و در برندسازی موثر واقع شود، اعلام آمادگی رستوران برای سرویسدهی در مناسبتهای خاص است. این مناسبها میتواند شامل مراسم شادی یا سوگواری باشد. با توجه به اینکه در این گونه مراسمها، تعداد افراد شرکت کننده زیاد است، باید غذاهایی را در نظر بگیرید که ذائقه اکثر افراد با آن سازگار باشد و نیز قیمت معقول و منطقی داشته باشد. به عنوان مثال غذایی مانند استیک برای منوی مراسم خاص مناسب نیست و بهتر است غذاهای متداولتر در لیست خود قرار دهید.
جمع بندی
در این مطلب درباره چگونگی طراحی منو رستوران و نیز اصول طراحی منو به طور مفصل صحبت کردیم. بهتر است بعد از تصمیمگیری درباره راه اندازی رستوران، نسبت به طراحی منو غذا اقدام نمایید. در این راستا میتوانید از تجربیات مشاوران خبره استفاده نمایید. تیم فنی شف ایمان به پشتوانه تجربیات موفق در حوزه راه اندازی رستوران آماده ارائه مشاوره و طراحی منو رستوران حرفه ای میباشد. همین حالا میتوانید با شماره تلفن ۰۹۱۲۱۹۶۳۲۱۶ تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.